Czaprak wszechstronny – czy może zastąpić wszystkie rodzaje czapraków? Rodzaje czapraków wszechstronnych

Zakładając siodło na konia powinniśmy początkowo pomyśleć o czapraku. Czaprak jest to podkładka uszyta z kilku warstw materiału, której zadaniem jest ochrona końskiego przed obtarciami, które może spowodować siodło. Ale to nie jedyna funkcja czapraków. Dobrze uszyty i dobrany czaprak amortyzuje ruchy jeźdźca, rozkłada jego ciężar na grzbiecie konia, pochłania pot oraz zapobiega przesuwaniu się siodła na grzbiecie. Czaprak posiada wiele funkcji, zatem należy go odpowiednio dobrać, by mógł jak najlepiej spełnić swoje zadanie.

Przede wszystkim, należy dobrać czaprak odpowiednio do rodzaju siodła w jakim jeździmy. Z samego nazewnictwa wynika, że czaprak wszechstronny będzie odpowiedni do wszechstronnego użytku, a zatem wpasuje się pod wszystkie rodzaje siodeł, ale czy na pewno?

Najczęściej spotykane rodzaje siodeł, to siodła wszechstronne, skokowe oraz ujeżdżeniowe. Każde z siodeł posiada inną budowę, specyfikację oraz przeznaczenie. Siodło wszechstronne służy zarówno do skoków, jak i ujeżdżenia, jednak na rynku znajdziesz też siodła wszechstronne o profilu skokowym i ujeżdżeniowym, które łączą w sobie zalety siodła wszechstronnego, jak i sportowego. Siodło skokowe posiada o wiele krótszą tybinkę, która wyciągnięta jest nieco w przód, a tybinka siodła ujeżdżeniowego jest mocno wyciągnięta w dół, by jeździec mógł w długich strzemionach swobodnie prowadzić konia dosiadem.

Z tego wynika, że czaprak wszechstronny sprawdzi się pod siodłem wszechstronnym (zarówno o profilu skokowym, jak i ujeżdżeniowym) i pod siodłem skokowym, jednak siodło ujeżdżeniowe wymaga specjalnego rodzaju czapraka, ponieważ wszechstronny może okazać się za krótki. Pamiętaj, by nie jeździć w czapraku, spod którego wystają jakiekolwiek części siodła, ponieważ mogą one boleśnie obetrzeć konia.

Czaprak Wszechstronny pod siodłem skokowym, rajdowym i wszechstronnym

A co z innymi siodłami?

Do rajdów konnych i wszelkiego rodzaju wycieczek konnych używa się siodeł rajdowych, których budowa skupia się na maksymalnym odciążeniu grzbietu konia i rozłożenia ciężaru jeźdźca na grzbiecie. Siodło rajdowe zazwyczaj posiada szersze i dłuższe panele w porównaniu do siodła wszechstronnego, jednak czaprak wszechstronny pasuje pod większość modeli. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że profesjonalne czapraki rajdowe posiadają odpowiednie kieszenie i sakwy, które pomagają w transporcie drobnych rzeczy.

Siodło do jazdy westernowej posiada całkowicie odrębną specyfikację oraz budowę. Konstrukcja siodła westernowego zajmuje powierzchnię od kłębu aż po słabiznę konia i czaprak wszechstronny nie sprawdzi się pod tego typu siodłem. Nie dość, że będzie od zbyt krótki, to nie zapewni on odpowiedniej amortyzacji na grzbiecie konia, gdyż specjalny pad do jazdy western jest o wiele grubszy i miększy.

Jakie są rodzaje czapraków wszechstronnych?

Czapraki wszechstronne zazwyczaj zbudowane są na bazie prostokąta z wyprofilowaną linią grzbietu, jednak dostępne są też modele profilowane. Producenci sprzętu jeździeckiego odpowiadają na potrzeby jeźdźców i dzięki temu na rynku znajdują się również czapraki wszechstronne o profilu skokowym, jak i ujeżdżeniowym. Te o profilu skokowym są nieco krótsze i delikatnie wyprofilowane w przód (mogą być również ścięte tak jak skokowa łezka), a profil ujeżdżeniowy jest nieco wyciągnięty w dół, by móc wpasować się pod przedłużone tybinki. Co więcej, możesz znaleźć również czapraki wszechstronne z kieszeniami, które mogą przydać się podczas jazdy terenowej.

Budowa czapraka wszechstronnego pozwala na wielokierunkowy użytek, jednak z pewnością nie sprawdzi się do jazdy w stylu western ze względu na specyficzną budowę siodła przeznaczonego do jazdy western.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.